Prenumele este obligatoriu!
Numele este obligatoriu!
Prenumele este invalid!
Numele este invalid!
Adresa de email este invalidă!
Adresa de email este obligatorie!
Numărul de telefon este obligatoriu!
Adresa de email este deja înregistrată!
Parola este obligatorie!
Introduceți o parolă validă!
Introduceți minim 6 caractere!
Introduceți maxim 16 caractere!
Parolele nu sunt identice!
Vă rugăm să acceptați Regulamentul de Licitare!
Eroare de autentificare. Email-ul sau parola nu sunt corecte!
Licitația de Toamnă - Top 100 Mari Maeștri ai Artei Românești #266/2017
146

Amiază în grădină

[1922]

Sándor (Alexandru) Ziffer

1880, Eger, Ungaria - 1962, Baia Mare
ulei pe pânză, 100 × 140 cm, semnat și datat stânga jos, cu negru, "Ziffer Sandor, 1922"
Valoare estimativă: € 60.000 - 90.000

Starea de conservare: pentru informații tehnice, contactați ruxandra.dumitru@artmark.ro
 
neadjudecat

A studiat mai întâi la Budapesta, între 1895 şi 1900 - la Şcoala de desen industrial şi la Şcoala de arte şi meserii, apoi la München, începând cu anul 1900 - la Academia de arte frumoase, din 1901 - la Şcoala particulară de pictură Anton Ažbe. Sfătuit de Gyula Rudnay, Ziffer ia parte, între 1902 şi 1904, la cursurile Şcolii particulare de pictură a lui Simon Hollósy. Probabil cea mai însemnată școală privată în afara "academiilor" din Paris, se estimează că prin Școala lui Hillosy au trecut circa 1000 de pictori, reprezentând un adevărat nod cultural în special pentru artiști din centrul și estul Europei, dar având elevi și din Germania sau Elveția. Printre cei mai însemnați studenți îi putem aminti pe Istvan Reti, Janos Thorma sau chiar și românii Arthur Verona sau Samuel Mützner). Influenţa lui Hollósy asupra lui Ziffer s-a făcut simţită în perioada de început, opera celui din urmă înscriindu-se ulterior în coordonatele postimpresionismului. Din 1906, se stabileşte definitiv la Baia Mare, ca artist independent, călătorind în repetate rânduri în străinătate. La Baia Mare ajungea sub imboldul viitorului avangardist Béla Czóbel (1883-1976), care îl sfătuia totodată să viziteze și să lucreze în Paris. În călătoriile dese din capitala Franței din perioada 1905-1915 se va apropia de postimpresioniști, de grupul Nabis și de farmecul fovilor, efecte cu reminiscențe în întreaga carieră de mai târziu. Activează în Franţa, la Moelon, între 1906 şi 1907 şi în Germania, la Berlin, între 1914 şi 1918, unde întâlneşte în expoziţii forme de expresionism care aveau să îi influenţeze creaţia. A participat la Salonul Independenţilor de la Paris în 1906, 1907, 1910, 1911, expunând de asemenea în Ungaria, Germania, Statele Unite ale Americii, Austria şi Cehoslovacia.
Ziffer se stabilea definitiv la Baia Mare după finalizarea Primului Război Mondial, așadar în toamna lui 1918. Venea alături de soție - pictorița berlineză Käthe Beckhaus (1886-1976) - după încercări eșuate de a deschide o școală de pictură mai întâi la München, ulterior în Berlin. După 1920 reușește să se apropie de profesorat, fiiind, pentru o scurtă perioadă, profesor la Colonia băimăreană, la invitația lui Thorma. Mai târziu, în 1932, avea să se ocupe de tinerii exmatriculați din Școală.
Anii 20" din cariera sa sunt cei în care Ziffer experimentează în regimul stilistic, fiind mai mult preocupat de structură și de compoziții cu personaje. Peisajul cade pentru o perioadă pe locul doi, chiar dacă este indiscutabil subiectul favorit al artistului. Compoziția de față, realizată în 1922, este fără îndoială una dintre cele mai însemnate realizări picturale ale artistului, dincolo de dimensiunile impresionante. Subiect intim, pânza impresionează atât prin compunere cât și prin realizare. Registrul principal, acaparat de o scenă de familie, într-o grădină, în care vedem 4 personaje într-un moment de tandrețe, este excepțional susținut de registrul inferior. Peisajul din fundal amintește de avangarda germană, de peisajele lui Franz Marc sau cele ale lui Kandinsky de la sfârșitului primului deceniu al secolului trecut.

Bibliografie

MURÁDIN, Jenő, "Poduri suspendate", Baia Mare, 2015
"Pictori din Transilvania în centre artistice europene", Palatul Brukenthal, Sibiu, 2007

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citiți mai multe aici.
x