Prenumele este obligatoriu!
Numele este obligatoriu!
Prenumele este invalid!
Numele este invalid!
Adresa de email este invalidă!
Adresa de email este obligatorie!
Numărul de telefon este obligatoriu!
Adresa de email este deja înregistrată!
Parola este obligatorie!
Introduceți o parolă validă!
Introduceți minim 6 caractere!
Introduceți maxim 16 caractere!
Parolele nu sunt identice!
Vă rugăm să acceptați Regulamentul de Licitare!
Eroare de autentificare. Email-ul sau parola nu sunt corecte!

Rapoarte anuale de piață

Yet another year of constant growth for the Romanian art market, 2011 was a period of consolidation of previous developments, marked to market by a series of record-breaking results. Total auction turnover, record market prices, the number of clients, the number of sold artworks are just some of the indicators that point towards a new development phase for the Romanian art market. The new stage of the art market brought forward a fresh segment of art buyers, the art investor, and new market instruments emerged to accommodate the specific analysis needs of the professional buyer. Looking back at the past 4 years of art sales at public auctions, total turnover registers a 5 times growth over the period, 2011 alone seeing more than 50% increase in sales volume, being the first time the Romanian market for public art sales surpasses the 10 million euros threshold of annual turnover.

Piața românească de artă în anul 2013 - Rezumatul raportului

Descarcă versiunea integrală a Raportului pieței românești de artă, 2013

Anul 2013 se înscrie în trendul ascendent pe care a pornit piața de artă din România, în urmă cu mai bine de 5 ani. Continuând creșterile spectaculoase înregistrate în anii precedenți, 2013 a fost un an în care jucătorii din piața de artă s-au concentrat pe sporirea numărului de clienți, prin diversificarea constantă a ofertei și prin activități conexe de formare și educare a publicului amator de artă.

Piața licitațiilor de artă din România s-a situat în 2013 la aprox. 15,1 milioane euro, într-o piață de artă ce poate fi estimată ca depășind 28 milioane euro. Diversificarea ofertei în piață a dus la creșterea numărului de tranzacții, licitațiile de artă înregistrând cu 6% mai multe obiecte de artă adjudecate decât în 2012.

Segmentul principal în licitațiile de artă din România a rămas arta de patrimoniu, în special creația artiștilor de importanță națională, ce concretizează în continuare cele mai mari valori de piață. Anul 2013 a oferit un nou record absolut pentru piața românească de artă: opera „Două fete” de Ștefan Luchian a fost adjudecată pentru suma de 300.000 euro. Dacă la vârful ofertei competiția este de regulă limitată, cele mai spectaculoase creșteri în sistemul licitațiilor sunt obținute de clasicii sfarsitului sec. XIX si inceputului sec. XX, precum și de moderniștii consacrați ai picturii interbelice, a căror accesibilitate relativă încă îi face cei mai căutați în rândul cumpărătorilor de artă.

Surpriza pieței de artă în 2013 a fost arta contemporană, cu vânzări în licitațiile naționale de artă cu 10% mai mari decât în 2012 (aprox. 1,4 milioane euro), noi recorduri de autor și succese notabile la nivel internațional. Dar în ciuda creșterilor semnificative în ultimii 3 ani, piața de artă contemporană românească este încă în proces de treptată cunoaștere și apreciere, departe de potențialul atins de țări din regiune precum Polonia, Rusia, Ucraina, Turcia ș.a.m.d.

În top 10 tranzacții în piața de artă din România în 2013, a căror sumă totală se ridică la 1.237.000 euro (cu 8% mai mult decât valoarea totală a top 10 tranzacții în 2012), pe lângă marii maeștri, veterani ai recordurilor în piața de artă românească (Grigorescu, Andreescu, Luchian și Tonitza, care ocupă fiecare mai multe poziții în clasament), pentru prima dată se regăsește avangardistul Victor Brauner, cu opera „Poetul Geo Bogza arată capului său peisajul cu sonde”. Tabloul a fost adjudecat pentru suma de 120.000 euro, în licitația Artmark din februarie 2013.

As the world celebrates 25 years from the fall of the Berlin Wall and Romania enters its 25th year since the liberation from the communist regime, the young Romanian art market shows contradictory signs.

Starting from scratch in 1990, the first Romanian auction house appeared right after the revolution. Nevertheless, it took more than 20 years for the market to arrive at a first level of functionality, with a firm pool of frequent art buyers, a decent number of operating auction houses, a network of galleries with international exposure and a minimum necessary portfolio of market instruments. With an increased demand in art and growing awareness of heritage values, in the years 2011-2013 prices have gone up exponentially, with public sale volumes increasing from EUR 2.5 mil in 2008 to EUR 15.1 mil in 2013.

2014 - 2015 saw important developments in the number and quality of players on the market. 2014 marked the first Romanian international art fair, Art Safari Bucharest, successfully reiterated and expanded in 2015 and 2016, and the first online-only auction house, Lavacow. 2015 brought the first edition of Art Encounters Timișoara, a one-month biennial event that turned the Western part of Romania into a hub of contemporary art exhibitions, workshops and talks, drawing to Romania international curators, artists and audience. Also worth mentioning is the opening of a handful of new contemporary art galleries and a new space operated by ARCUB (the Cultural Centre of the Bucharest Municipality).

Looking at Romania’s evolution on the international art scene, 2014 and 2015 are filled with accomplishments. Probably most acclaimed is Adrian Ghenie’s success on the international market. The young Romanian artist has entered the international league of elite artists, in July 2014 celebrating his first sale above EUR 1 mil., a price level he has confirmed and widely outperformed ever since, fuelled also by a successful representation at the Venice Biennale in 2015.

Nevertheless, local public art market results do not entirely mirror these developments. 2014 and 2015 registered the first cool down at Romanian art auctions since the fall of communism. While the middle auction market has become more solid, the trophy works lack behind previous price expectations. On the bright side, this contraction might prove a blessing in disguise, as it keeps the Romanian market away from overheating and ensures that in the long run prices grow at a grounded, sustainable rate, with periods of healthy price-adjusting fluctuations around the upward trend.

Speaking of the long term, there are positive signs, with more and more players interested in the Romanian art market. In 2016-2017 we are looking forward to the imminent opening of an important private museum for recent Romanian art, the continuation and expansion of already established international events like Art Safari Bucharest and Art Encounters Timișoara, the inclusion of Romania in the first edition of My Art Guide East Central Europe, but also the more and more frequent visits of acquisition committees from international museums like Tate Modern or Beelden aan Zee, lured by the increased visibility of Romanian contemporary art.

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citiți mai multe aici.
x