Prenumele este obligatoriu!
Numele este obligatoriu!
Prenumele este invalid!
Numele este invalid!
Adresa de email este invalidă!
Adresa de email este obligatorie!
Numărul de telefon este obligatoriu!
Adresa de email este deja înregistrată!
Parola este obligatorie!
Introduceți o parolă validă!
Introduceți minim 6 caractere!
Introduceți maxim 16 caractere!
Parolele nu sunt identice!
Vă rugăm să acceptați Regulamentul de Licitare!
Eroare de autentificare. Email-ul sau parola nu sunt corecte!
9

Toamna mestecenilor

Nicolae Enea

1897, Lucăceşti, Bacău - 1960, Bacău
ulei pe carton, 45,5 × 56,5 cm, semnat stânga jos, cu brun, N. Enea
Valoare estimativă: € 2.500 - 4.000
Prețul de pornire se va situa sub valoarea minimă a evaluării

 
Adjudecat: € 4.250

Băcăuanul Enea a studiat la Academia de Belle-Arte din Bucureşti, sub îndrumarea profesorului G. D. Mirea, însă a participat și la cursurile Academiei Libere de Pictura unde Jean Al. Steriadi, Gheorghe Petraşcu sau Arthur Verona îl vor îndruma pe tânărul moldovean.

Prima expoziţie personală a deschis-o în 1925, iar în 1933 organiza, la Sala ”Universul”, o amplă expoziție cu lucrările pictate la Balcic. Pe Coasta de Argint Enea își schimbă paleta, Blazian observând că ”un colorit luminos şi cald se substituie acum tonalităţilor întunecate. Pasta e mult mai curată şi materia tratată cu mai multă înţelegere. Schimbarea atmosferei a fost adevărată binefacere pentru artist.” În 1934, a făcut o călătorie de studii în Italia, iar în 1938 a parcurs Macedonia, Muntenegru şi coasta dalmată.

În pofida naturii academice a studiilor de început urmate, Enea a rămas un exponent al post-impresionismului liricizat. Într-o paletă sensibilă, în pete generoase de culoare, peisajul primeşte o atenţie sporită în viziunea lui Enea. Faţă de compoziţiile cu personaje sau naturile statice, peisajul este încărcat de calităţile fizice ale spectrului, oferite de observaţia directă a fenomenelor. Natura pare privită în fugă cu forme diluate, modelate prin volume de culoare aparent lăsate în voia hazardului. Scriitorul Vasile Savin observa în gama cromatică a lui Enea un infinit joc al galbenurilor şi cafeniului, dedus la nivelul de purificare estetică şi limpezime morală a limbajului artistic. În alternanţe de verde, ocru sau rozuri, nuanţele alcătuiesc un modul pictural expresiv, înrădăcinat în teoriile cromatice ale modernismului.

Bibliografie

”Catalogul Casei Memoriale Nicu Enea”, Muzeul de Artă Bacău, 2005

Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă „Nicu Enea” Bacău, 1978

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citiți mai multe aici.
x